Vitamine D3K2 méér dan alleen weerstand in de winter

Vitamine D3K2 méér dan alleen weerstand in de winter

Vitamine D3K2 is essentieel voor onze gezondheid. In de winter slikken we massaal vitamine D. Maar zelden of nooit in combinatie met vitamine K. Lees verder en ontdek hoe waardevol deze combinatie is.

Vitamine D

Vitamine D hebben we nodig voor gezonde darmen en om calcium in onze botten op te kunnen nemen. Maar bijvoorbeeld ook voor een goede weerstand  gezonde spieren en het zenuwstelsel. Een tekort aan vitamine D komt veel voor en ontstaat heel langzaam. De eerste symptomen zijn vaag en vaak nauwelijks merkbaar. Zoals trillende spieren, spierkracht verlies, minder energie en lusteloosheid. Deze symptomen kunnen echter ook een andere oorzaak  hebben. We kunnen vitamine D tussen mei en oktober zelf aanmaken uit zonlicht. Het is echter vrijwel onmogelijk om voldoende vitamine D uit de voeding te halen. Het zit slechts in kleine hoeveelheden in vette vis, ei en vlees. Voor een goede vitamine D-voorziening zijn we dus afhankelijk van voedingssupplementen. Kies altijd voor een supplement D3. Deze is lichaamseigen, wordt goed opgenomen en heeft een optimale werking.

Vitamine K

Wanneer langere tijd veel vitamine D ingenomen wordt, is het van groot belang deze te combineren met vitamine K2. Het is algemeen bekend dat vitamine K belangrijk is voor onze bloedstolling. Minder bekend is echter dat met name vitamine K2 zorgt voor gezonde bloedvaten en soepel kraakbeen. De calcium die namelijk met behulp van vitamine D in onze darm wordt opgenomen, komt bij een tekort aan voldoende vitamine K2 ook in onze vaatwanden terecht. Dit leidt onder andere tot verkalking van onze vaatwanden. Vitamine K2 zorgt dus voor het juiste “transport” van calcium. Botten worden sterker en kraakbeen juist soepeler. Dit voorkomt veel gewrichtsklachten, ontstekingen en hart- en vaatklachten. Bijna iedere Nederlander krijgt dagelijks voldoende vitamine K1 voor onze bloedstolling. binnen. Dit geldt echter beslist niet voor vitamine K2 welke voor  gezonde bloedvaten en soepel kraakbeen zorgt.

Vitamine K tekorten

Tekorten aan vitamine K kunnen ontstaan door antibioticagebruik, slechte voeding, chronische diarree, coeliakie, ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, maagverkleining, overgewicht of alcoholgebruik. Tekenen van een mogelijk vitamine K tekort uiten zich in een slechte bloedstolling (spontane bloedingen, blauwe plekken, bloedneus, hevige menstruatie, bloed in de urine), afname elasticiteit van bloedvaten en botontkalking. Vooral groene bladgroenten zijn goede bronnen van vitamine K en zorgen ervoor dat de calcium wordt opgenomen  in ons botweefsel. Bij gebruik van eiwit-shakes (extra calcium) hebben we dus ook extra K2 nodig. Tekort aan vitamine D vinden we vooral bij volwassenen boven de 50 jaar. Een combi van Vitamine D3K2 heeft dus verreweg de voorkeur. Gebruik je een antistollingsmedicatie? Overleg dan eerst met je huisarts.

Vitamine D3K2

Vitamine D is dus belangrijk voor sterke botten en vitamine K ondersteunt de bloedstolling. Bijna iedere Nederlander krijgt voldoende vitamine K1 voor de bloedstolling binnen.  Voor het gezond houden van onze bloedvaten én het soepel houden van onze gewrichten blijkt echter 40% van de Nederlanders te weinig vitamine K2 binnen te krijgen. Aldus  Dr. Cees Vermeer  vitamine K-expert van de universiteit van Maastricht.  De calcium die namelijk met behulp van vitamine D in onze darm wordt opgenomen, komt bij een tekort aan voldoende vitamine K2 ook in onze vaatwanden terecht. Dit kan dus tot verkalking van onze vaatwanden leiden.  De voeding in onze westerse wereld bestaat voor zo’n 90% uit het slecht opneembare K1.  Slechts 10% bestaat uit K2 dat ons lichaam zeer goed opgenomen wordt.

Meten is weten!

Een winterdip kan het gevolg van een vitamine D tekort zijn. Maar ook bijvoorbeeld vitamine B12, vetzuren en mineralen helpen om het stressniveau te verlagen. Een tekort aan voedingsstoffen kan tot vervelende klachten en gezondheidsproblemen leiden. Zo maar slikken is echter nooit aan te raden. De Emb-test geeft met enkele druppels bloed uit je vingertop een compleet overzicht van je vitaminen status, je darmfunctie, weerstand en nog veel meer. De aldus verkregen informatie over je gezondheid maakt behandeling efficiënt en kort. De test voorziet ook in leefstijl-, voedings- en suppletieadvies. Voor meer informatie: Praktijk voor orthomoleculaire therapie Voedingbewustzijn. Tel. 0612368398. www.voedingbewustzijn.nl  of info@voedingbewustzijn.nl

Wil jij ook graag Gezond oud worden? Ben je benieuwd naar jouw vitamine-of vrije radicalenstatusof wil je een gezondheidscheck? Een soort APK voor je gezondheid? Met een simpele vingerprik  krijg je een volledige uitslag over je totale voedingsstatus en nog veel meer. Investeer in je gezondheid met een eenvoudige Emb-test.