Wees lief voor je immuunsysteem!

Wees lief voor je immuunsysteem!

Ons immuunsysteem beschermt ons tegen ongewenste indringers.  Het doet dit door gevaarlijke, lichaamsvreemde stoffen te herkennen en elimineren.
Het immuunsysteem is een verzamelnaam voor lichaamseigen barrières, organen, moleculen en antistoffen die je beschermen tegen ongewenste indringers. Zoals schimmels, parasieten, bacteriën en virussen.

Het immuunsysteem en antioxidanten

De eerste barrière van ons immuunsysteem bestaat uit onze huid en de slijmvliezen. Deze slijmvliezen bevinden zich in onze darmen, urine- en luchtwegen. Ze worden bewoond door zo’n 100 biljoen bacteriën welke voorkomen dat ziekteverwekkers zich in slijmvliezen hechten en ontwikkelen. Dagelijks vallen wel zo’n 10.000 keer bacteriën, virussen etc. ons lichaam aan. Vooral de zogenaamde antioxidanten helpen onze cellen tegen deze aanvallen te beschermen. Antioxidanten kunnen namelijk schadelijke moleculen neutraliseren. Voeding met een hoge antioxidantwaarde helpt dus het risico’s op ziekten te verlagen. De ORAC-lijst geeft de antioxidantenwaarde van voedingsmiddelen weer. Sommige antioxidanten zoals vitamine C, selenium en zink kunnen we alleen uit onze voeding halen. Andere antioxidanten zoals vitamine A en E kan ons lichaam zelf aanmaken. Mits het hiervoor de benodigde voedingsstoffen binnen krijgt.

Het immuunsysteem onderhouden

Door je lichaam optimaal te voorzien van de voedingsstoffen vergroot je dus je weerstand. Hoe groter de variatie in je menu des te meer verschillende voedingsstoffen en antioxidanten je binnen krijgt. Groente en fruit bezitten niet alleen veel antioxidanten, maar zijn ook rijk aan belangrijke vezels. Eiwitten en goede vetten zijn belangrijk om o.a. onze hersenen, zenuwen, hormonen te onderhouden en leveren energie. Behalve een gevarieerd dieet en voldoende beweging is vooral een goede nachtrust van cruciaal belang. Ons immuunsysteem werkt namelijk ‘s-nachts. Terwijl je slaapt worden in je darmen immuun cellen aangemaakt en herstelt je lichaam. Ongewenste indringers worden verwijderd, je hersenen en organen worden hersteld. Maar ook botten en spieren herstellen dankzij ons immuunsysteem dat tijdens je slaap zijn werk doet.

Het immuunsysteem en je darmen

Onze darmen zorgen voor de opname van voedingsstoffen en produceren heel wat vitamines en hormonen. Mits ons spijsverteringsstelsel goed werkt!  Hiermede valt of staat ons immuunsysteem en dus onze gezondheid. Wat wij eten en drinken bepaalt de inhoud van onze darmen. Veel voeding (vooral suikers) werkt verzurend en is ongunstig voor onze gezondheid. Virussen en bacteriën die bronchitis en verkoudheid veroorzaken, gedijen helaas goed in zo’n zure omgeving. Met name het eten groente en fruit kan een zure omgeving neutraliseren. Hiermede versterk je dus de capaciteit van het immuunsysteem om ziektekiemen te doden en help je nieuwe infecties te voorkomen. Stress en gluten echter ondermijnen ook onze weerstand. Zij tasten namelijk het slijmvlies in je darmwand aan en activeren zo het immuunsysteem. Bij veel mensen, bijvoorbeeld met een chronische ziekte of allergie, draait het immuunsysteem constant overuren. Hierdoor is de weerstand tegen ongewenste indringers kleiner.

Vitamine C

Vitamine C vermindert de negatieve effecten van stress op je immuunsysteem en helpt bij vermoeidheid, depressies en angstgevoelens. Daarnaast vermindert vitamine C de stoffen die chronische ontstekingen stimuleren, bestrijdt het virussen en ontgift het lichaam. Bovendien houdt vitamine C ziekteverwekkers buiten de deur en verbetert zowel de productie als de functie van witte bloedcellen. Vitamine C is dus extreem belangrijk voor onze weerstand. Vitamine C  in groente en fruit wordt echter aangemaakt door rijping in de zon en bevindt zich hoofdzakelijk in de schil. Helaas wordt groente en fruit vaak geoogst als het nog niet rijp is, opdat het ijdens vervoer niet bederft. Helaas vermindert de vitamine C in onze voeding door verhitting en zuurstof tijdens de bereiding. In tijden van stress verbruikt ons lichaam juist extra veel vitamine C en kan er snel een tekort optreden. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij ziekten, zware inspanningen en luchtverontreiniging (roken).

EMB-meten is weten

Wil jij doelgericht aan je immuunsysteem werken en weten hoe het met de zuurgraad van jouw darmen en/of bloed zit, de (opname van) voedingsstoffen, je darmen en spijsvertering, je immuunsysteem, je antioxidanten, je hormoonhuishouding, eventuele intoleranties en/of allergieën e.d. zit? Een EMB-test  geeft je met een paar druppels bloed uit je vinger óf wat wangslijm belangrijke informatie over je lichaam. De EMB test is er nu ook als een gemakkelijke zelftest.

Slik nooit zo maar supplementen of mineralen. Maar hoe weet je welke jíj nodig hebt? En hoe weet je te midden van een gigantische keuze aan supplementen voor welk merk je moet kiezen?
Voor vragen / advies  / supplementen / meer info:

Www.Voedingbewustzijn.nl.
Email: info@ voedingbewustzijn.nl
Tel. 0612368398